ROI
Każdy właściciel prowadzący dane przedsiębiorstwo chce osiągać jak najwyższe zyski sprzedażowe i to bez względu na to, w jakiej branży się specjalizuje. Oczywiście zyski te powinny być mierzalne i zobrazowane w jasny i przystępny sposób. Dzięki temu możliwe jest przecież zaplanowanie przyszłego budżetu oraz uwzględnienie w nim zarówno wydatków, jak i celów, które to – po wyłożeniu odpowiedniej sumy pieniędzy – powinny przynieść przedsiębiorstwu określone rezultaty. Polecane jest działanie zgodnie z powyżej przedstawioną regułą, ponieważ wówczas możliwość straty wyłożonej gotówki ulega zdecydowanemu obniżeniu. Niemniej jednak warto zauważyć, że do określania zysków i strat służą odpowiednie wskaźniki. Jednym z nich jest ROI.
ROI (ang. return on investment) to parametr określany również mianem wskaźnika zwrotu z inwestycji. ROI stanowi więc wskaźnik rentowności, który stosowany jest zwłaszcza w celu zmierzenia efektywności działania konkretnego przedsiębiorstwa. Co istotne, wynik ROI jest niezależny zarówno od struktury majątku danej firmy, jak i tak zwanych czynników nadzwyczajnych.
Jak obliczyć ROI przedsiębiorstwa?
Sposób obliczania wskaźnika ROI oparty został na prostym wzorze:
ROI = ZO/M = ZO/S * S/M
W powyższym wzorze ZO oznacza zysk operacyjny, M majątek a więc sumę aktywów, zaś S przychody uzyskiwane przez firmę ze sprzedaży. ROI jest więc iloczynem wskaźnika rentowności sprzedaży oraz wskaźnika rotacji majątku. Pierwszy z nich określa to, jaką część zrealizowanej sprzedaży stanowi uzyskany przez przedsiębiorstwo, zysk operacyjny. Wskaźnik wzrasta w momencie, kiedy każda jednostka wartości sprzedaży kreuje coraz większy zysk. Drugi z parametrów określa zaś ile razy w ciągu określonego przedziału czasowego jednostka wartości majątku podlega transformacji w przychody ze sprzedaży. Wraz ze wzrostem wskaźnika wzrasta wykorzystanie majątku przedsiębiorstwa. Podsumowując; parametr ROI uzależniony jest zarówno od zysku jednostkowego jak i od wielkości sprzedaży, jaka przypada na jednostkę zainwestowanego przez firmę majątku.
Wskaźnik ROI nierzadko wykorzystywany jest do określenia skuteczności prowadzonych działań reklamowych, w tym między innymi kampanii promocyjnych w rodzaju PPC. Warto zwracać baczną uwagę na tego rodzaju parametr, zwłaszcza w momencie porównywania ze sobą otrzymywanych raportów.